tisdag

Finland hundra år, del 6 - Höyry-kone

hoyrykone

1991 var Nicklas Barker, Per Andersson och jag i London på semester. När vi stod i kön för att komma in på T&C2 och se Daevid Allen hörde vi hur ett sällskap framför oss talade finska. När vi nästa dag hamnade på en restaurang för att kolla upp en orkester vid namn Giles, Giles & Maxwell var det inte många som verkade vara där p.g.a. bandet. Dock dök till vår förvåning det finska gänget upp även där. Vi började snacka med dem och de var liksom vi där för att se om Giles och Giles var bröderna Michael och Peter (Giles, Giles & Fripp, King Crimson, McDonald & Giles). Så var det nu inte, utan den ena var Peter och den andre var hans fru. Blyga över att träffa en sådan legend meddelade vi Peter varför vi var där och han tyckte det var kul att ha så långväga gäster att spela för.

Två personer i det finländska sällskapet, Jussi Kärkkäinen och Niko Luoma, spelade i ett band vid namn Steamengine som precis gjort sin första demoinspelning. De gav oss ett kassettband med demon och det var början på utbyten av demos och blandband mellan oss under några år.

1996 fick vi äntligen spela på samma progfestival som dem i Helsingfors och vid det laget hade Steamengine sedan länge bytt namn till det finska liktydiga Höyry-kone. Under 1996 och 1997 gjorde vi sedan ett antal spelningar ihop i både Finland och Sverige och Höyry-kone spelade skjortan av oss för det mesta.

Jussi blev så småningom våran livetekniker under ett antal år och han producerade även Anekdoten-skivan ”Live EP” som släpptes i Japan 1997. Peter Nordins spelade trummor på två låtar på Höyry-kones andra album “Huono Parturi” och turnerade även med dem i Europa sommaren 1997.

Tyvärr rann bandet ut i sanden i slutet av 90-talet då Topi Lehtipuu lämnade dem för en internationell karriär som operasångare. Ur askan reste sig det utmärkta balkaninspirerade Alamaailman Vasarat där tidigare Höyry-kone medlemmar Jarno Stakula Sarkula, Marko Manninen och Teemu Hänninen ingick.

Det finns många kanonlåtar att välja på med Höyry-Kone, men 'Myrskynmusiikkia' tror jag fanns med redan på deras andra demo och har en speciell plats i hjärteroten.

Plattorna ”Hyönteisiä Voi Rakkasta” (1995) och ”Huono Parturi” (1997) gavs ut på CD av Borlänges egna proglabel APM. Den andra och sista studioplattan ”Huono Parturi” har även getts ut på vinyl av norska labeln Pancromatic 2015.

För ytterligare lyssning rekommenderar jag att slå ett öra till "Live in Sweden" inspelad på Cozmoz i Borlänge 1996 under samma kväll som våran ”Live EP” spelades in.

Denna inspelning tycker jag verkligen skulle förtjäna en release på fysisk media, men den finns än så länge endast tillgänglig digitalt, bl a på Spotify.

Jan-Erik Liljeström